Lifestyle TRAVEL TIPS

Airbnb: jak złożyć reklamację?

Na wyjazdach bardzo często korzystam z Airbnb. Można wyszukać tam perełki, których nigdy nie znajdzie się na serwisach z hotelami. Najczęściej dużym plusem jest też cena, szczególnie jeśli jedziemy grupą. Nigdy nie miałam problemów z żadnym mieszkaniem, które wynajmowałam przez Airbnb – aż do mojego wyjazdu do Algarve.

 

 

Airbnb: jak złożyć reklamację?

 

Algarve nie należało do najłatwiejszych miejsc pod kątem bukowania noclegu. Zaczęłam rozglądać się 3 tygodnie przed wyjazdem i po ilości dostępnych mieszkań i hoteli stwierdziłam, że ogarniam to jakieś lata świetlne za późno. Wszystko było albo pozajmowane albo ultra drogie.

 

W końcu trafiłam na niewielkie mieszkanie w miejscowości Vilamoura. Na plażę trzeba było podjechać solidny kawałek autem, cena nie była zachwycająca (było, co tu dużo mówić, drogo…), ale zdjęcia wyglądały ok. Plus było jednym z nielicznych wolnych miejsc w okolicy. Samo mieszkanie co prawda nie miało opinii, ale inne nieruchomości tego samego wynajmującego zbierały dobre noty, więc zdecydowałam się na rezerwację.

 

ALGARVE

 

 

Po przyjeździe, jak możecie się spodziewać, okazało się, że mieszkanie wygląda zupełnie nie tak, jak na zdjęciach. Ogromny basen na terenie osiedla był mini-brodzikiem, taras – ciasnym balkonem, grill – jednorazowym grillem, użytym już co najmniej kilkukrotnie. To oczywiście jeszcze nic – najgorszy był śmierdzący GRZYB w łazience oraz POTWORNIE – SKRZYPIĄCE – ŁÓŻKO.

 

Serio. jeżeli jesteście sobie wyobrazić najbardziej skrzypiące łóżko świata, te było gorsze. Wydawało z siebie odgłosy przy każdym, nawet najmniejszym ruchu, co skutecznie uniemożliwiało spanie.

Po zarwanej nocy, która jakoś nie nastrajała zbyt dobrze na resztę pobytu, zdecydowałam: Zmieniamy mieszkanie! Pojawiły się tylko dwa problemy: co z reklamacją i co ze zmianą mieszkania. Koniec końców wszystko się udało, więc teraz mogę krok po kroku opowiedzieć Wam, jak cały proces wygląda.

 

 

 

 

Airbnb: jak złożyć reklamację?  Krok po kroku

 

 

Krok 1: oczekiwania vs. rzeczywistość, czyli zweryfikuj ofertę

Przyjrzyj się mieszkaniu / pokojowi, który wynająłeś. Na ile faktycznie różni się od internetowego opisu? Nie ma wifi, ale może w ofercie wcale go nie było? Spisz rzeczy, które rozbiegają się vs. opis mieszkania.

 

Krok 2: zrób zdjęcia

Gdy już masz listę rzeczy, które się nie zgadzają, zrób dokładne zdjęcia telefonem. Będą „dowodem” przy składaniu reklamacji. Ze skrzypiącym łóżkiem jest gorzej, trzeba nakręcić filmik 😉

 

 

 

 

Krok 3: przelicz budżet

Pamiętaj, że zwroty z Airbnb nie są natychmiastowe. Sprawdź swój budżet i zastanów się, czy przez jakiś czas będziesz w stanie ponosić zarówno koszt felernego mieszkania via Airbnb jak i nowego zakwaterowania.

 

Krok 4: skontaktuj się z wynajmującym

Zanim złożysz reklamację przez Airbnb, skontaktuj się z wynajmującym i spokojnie wytłumacz mu sprawę. Daj mu okazję do naprawienia sytuacji – być może będzie w stanie szybko dostarczyć Ci brakujący modem lub elementy wyposażenia.

Jeżeli temat jest bardziej poważny, porozmawiajcie. Być może dojdziecie do consensusu i  wystąpi do Airbnb o zwrot poniesionych przez Ciebie kosztów lub zaproponuje inne mieszkanie, jeżeli akurat będzie miał jakieś dostępne. Te drugie rozwiązanie jest o tyle wygodne, że nie mrozi Waszych funduszy.

Ważne: koszt pierwszej nocy będziecie musieli ponieść.

 

 

Krok 5: skontaktuj się z Airbnb

Jeżeli kontakt z wynajmującym się udał i zdecydował się uznać Waszą reklamację, poproście go, aby skontaktował się z Airbnb i opisał sprawę. Możecie też zrobić to sami  (strona kontaktowa TUTAJ) – szczególnie, jeżeli kontakt z gospodarzem jest utrudniony, lub jeżeli nie możecie dojść do porozumienia.

Podczas kontaktu z Airbnb musisz:

  • udokumentować problem (przydadzą się zdjęcia)
  • potwierdzić, że wykorzystałeś wszystkie dostępne środki rozwiązania problemu bezpośrednio z gospodarzem, łącznie z wysłaniem do niego wiadomości na Airbnb, informując go o zaistniałej sytuacji (Airbnb jest w stanie to łatwo sprawdzić).

 

Wcześniej przejrzyj Zasady Zwrotów dla Gości, by dowiedzieć się więcej na temat, między innymi, minimalnych standardów zakwaterowania lub co jest kwalifikowane jako kłopoty w podróży.

 

 

Krok 6: czekaj na decyzję Airbnb

Decyzja oznacza, że sprawa zostanie albo uznana, albo oddalona. Najczęściej Airbnb uznaje sprawy wniesione przez swoich klientów, więc no worries.
W moim przypadku doszłam do porozumienia z właścicielem mieszkania – ponieważ nie mógł mi zaproponować alternatywnego lokum, skontaktował się z Airbnb celem wyjaśnienia sytuacji. Pół godziny później otrzymałam telefon z Airbnb (w języku angielskim) z prośbą o opisanie sytuacji.
Powiadomiono mnie, że pieniądze  (poza pierwszą nocą oraz opłatą za sprzątanie) zostaną zwrócone na moje konto (łącznie zajęło to ok. tydzień). Ponieważ nie podobała mi się decyzja dotycząca pierwszej (kompletnie nieprzespanej!) nocy, otrzymałam w ramach rekompensaty bon o wartości 70$ na kolejny pobyt.

 

 

Krok 7: znajdź nowe miejsce

Jak wspomniałam, najlepiej, gdyby właściciel mieszkania przydzielił Ci inne lokum, w ramach tych posiadanych przez niego. Jeżeli to nie będzie możliwe, Airbnb być może postara się znaleźć coś dla Ciebie. Nie czekając na ich propozycje, samodzielnie poszukaj nowego miejsca, w którym się zatrzymasz.
Ja po nieudanej historii z Airbnb zdecydowałam się zarezerwować resztę pobytu przez Booking.com, żeby zaoszczędzić sobie czekania na odpowiedź gospodarza odnośnie tego, czy dane mieszkanie chce mi wynająć, czy też nie.
Koniec końców znalazłam wspaniały hotel, sporo dalej od morza ale za to o niebo lepszy i na dodatek tańszy niż te fatalne mieszkanie.

 

You Might Also Like

3 komentarze

  • Reply
    Cooking Van pl - Podróże Kulinarne
    Listopad 25, 2017 at 17:34

    Cholernie bardzo ważny i potrzebny artykuł! Dzięki

    • Reply
      Monika
      Listopad 27, 2017 at 07:55

      dziękuję!!! :)))

  • Reply
    Ewa P.
    Listopad 28, 2017 at 07:07

    Witaj Moniko,
    może Ty będziesz mogła mi coś poradzić. Jestem gospodarzem z Sopotu w Polsce. Od niedawna superhostem. Niestety wkrótce po tym radosnym wydarzeniu, moja oferta zniknęła z portalu. Mogę obejrzeć ją sama , natomiast nie jest dostępna dla gości. Co robić? Napisałam do działu pomocy. Reakcja była prawie natychmiastowa. Obiecano że sprawa została przekazana do działu technicznego. Dni lecą centrum pomocy przestało odpowiadać na moje monity. Nic się nie zmienia. Już drugi miesiąc mija a oferty jak nie było tak nie ma.
    Pozdrawiam
    Ewa

  • Leave a Reply